tisdag, oktober 03, 2006

Blick på Sverige

Vad skriver man om oss utomlands? Med oss menar jag nu landet Sverige. Jag gjorde en ovetenskaplig undersökning och letade fram några utländska tidningar och slog på "Sverige" i tidningens sökfunktion. Några resultat:

Tyskland

Boulevardblaskan Bild-Zeitung (som Aftonblodet fast ännu sliskigare) hade mest fotbollsartiklar från VM om Sverige men jag hittade den här artikeln om att IKEA och Skanska lanserar det färdiga huset Bo Klok. Måste man bygga ihop huset själv, undrar reportern
- Ingen fara, vi har folk som monterar det.

Finland

Eftersom min finska möjligen duger till att översätta en rubrik men inte en hel text tar vi svenskspråkiga Hufvudstadsbladet som representant för vårt broderfolk i öst. Vad hittar jag väl där om inte ett reportage från min egen hemkommun! Det handlar naturligtvis om "Sveriges Hillary Clinton" som beskrivs som "supertrevlig, hal som en ål och väldigt mycket politiker." I övrigt avhandlas Täby, att bli statsministerfru och lite annat. Den som (likt Besökaren) läser Husis då och då märker att man i svenskspråkiga Finland har oerhört mycket bättre koll på oss än vi har på Finland.

Norge

I Norge rotade jag en stund i VGs arkiv och föll för detta mycket charmiga reportage på video om snusförsäljningen. Notera gärna försäljarens halvnorska. Men allvarligt talat, snus med smak av mandarin??

Storbritannien

På Mirrors sida var det nästan omöjligt att hitta något om Sverige som inte hade med fotboll att göra så jag valde den här artikeln som handlar om - Brasiliens fotbollslandslag som tydligen skall spela en match i "Solna, en förort norr om den svenska huvudstaden" :) Min tes att intresset för oss dalar snabbt utanför Norden bekräftas...

USA

Hos New York Times hittar jag inte bara artiklar om att amerikaner fått Nobelpriset (se där något som uppmärksammas, men hur många amerikaner fattar att det är i Sverige det delas ut?) utan även ett litet sött blogginlägg.
“Mamma, don’t speak Swedish. Speak English. We’re not in Sweden now. We’re in England.”

Danmark

Hos Ekstra Bladet (jag kan höra salig Ernst-Hugo säga det) kan man läsa att en svensk har onanerat i en läsesal i Lund. "Han erkände att han tidigare blottat sig för kvinnliga studenter men är inte säker på att dessa vid de tidigare tillfällena observerat honom" Ovanligt klent utrustad? Hrm...

Israel

Avslutningsvis kikar Besökaren in hos Jerusalem Post. Här är det en gammal bekant, ikonoklasten Zvi Mazel, som gläds över att Sverige fått en ny regering. Tyvärr visar inte sökfunktionen hela artikeln, men man kan läsa om tidigare Iraelkritik från socialdemokrater.

Andra bloggar om: , , ,