fredag, oktober 14, 2005

Din granne har pengar och sex i garderoben - kolla om du är drabbad!

Två fina sätt att minnas att man lever är att vara kär eller att vara arg. Eftersom kärleken i mitt fall befinner sig sju mil söderut under veckorna (men nu är det strax helg!) får jag nöja mig med att gå och väcka en mysigt sjudande ilska i mellangärdet. Ett utmärkt sätt att få svavlet att rinna till är Aftonblodets löpsedlar. Förra veckan blev jag arg två gånger: Först var det den där dagen då några hackare hade skrivit ett illa formulerat brev till folk som hade konton på Nordea och bett om deras inloggningsuppgifter. Detta fick Aftonblodet till: INTERNETATTACK MOT BANK INATT - 1,5 MILJONER DRABBADE - KOLLA OM DU ÄR EN AV DEM! (fritt ur minnet, den exaktaordalydelsen var en annan). Det är klart att det låter som om 1,5 miljoner svenskar fått sina konton tömda över natten och eftersom det inte stod något vettigt på framsidan hellre köpte nog många tidningen. Rent jävla bondfångeri om man frågar mig.

Dagen efter var det NATASJA HADE SEX I GARDEROB som var den viktigaste nyheten i Sverige. För det är väl det som står på löpsedeln som är viktigast? Poängen med en kvällstidning är att någon köper den. Poängen med löpsedeln är att locka till köp. Aftonblodets rubiksättare är nog yrkeskunniga - de vet vad som säljer. Alltså är det inte Aftonblodet som blir föremål för min magsyras muntra bubbel denna dag utan det svenska folket som kollektiv. Hur kan det vara av riksintresse att någon bimbo ur en dokusåpa (för jag antar - helt utan empirisk forskning - att det är en sådan som avses med Natasja) haft sex i en garderob? För mig får hon ha sex i en tändsticksask om hon får plats eller ha sju på Hötorgsskrapan men jag vill inte läsa om det. Men det vill tydligen svenska folket. Herreje.

Så till dagens löpsedel: "Kolla hur mycket din granne tjänar - genom ett enkelt tryck på mobilen (eller något åt det hållet)." Jamen guuuud så spännande - tydligen! Jag tycker att det är fint med offentlighetsprincipen. Verkligen. Men vilket intresse har jag i hur mycket min granne tjänar (tack högre makter för att det inte stod förtjänar förresten - ett allt vanligare språkfel som nog hade fått mig att självantända)? Sverige måtte verkligen vara avundsjukans eget kungarike eftersom varje krona mer uppenbarligen leder till diskussioner över lättfilen vid frukost hos Svensson. Eller? Kan någon snäll läsare berätta varför man är så intresserad av grannens inkomst? Eller av vad Natasja gör i garderoben?

Såja, nu har jag lugnat mig. Nu är det bara att invänta flickvännen.

4 Comments:

Blogger Rex said...

Min favoritlöpsedel:
"Ministern uppmanar
innefolket:-Sluta med Kokain!"
Obs! Den är sann.

14/10/05 17:48  
Blogger Maria said...

Enligt mitt tycke så är alla kvällstidningslöpsedlar dåliga nästan jämt. Vad har hänt? Den sensationella nyheten "ONT I MAGEN kan vara DOLD SJUKDOM" förekommer 5-10 ggr/år. Men en av de värre måste väl ändå vara om Charlotte Perrellis bröst som växte under sändning...fattar inte vem som vill läsa något sånt?
Kul med en blogg som tar upp sånt som diskuteras vid fikabordet varje dag :)

14/10/05 22:25  
Blogger Karolina Lassbo said...

Döden, jag hade inte kunnat säga det bättre själv! Det är inte redaktionen det är fel på, de vill ju bara sälja, det är läsarna som läser skiten som ska ha skiten!

15/10/05 00:42  
Blogger Joshua_Tree said...

En löpsedel jag minns (versaler = skitstora bokstäver, gemener = pyttesmå):

KUNGENs anställda FÖRHÖRS OM STYCKMORD!

18/10/05 10:57  

Skicka en kommentar

<< Home