tisdag, november 22, 2005

En lag

Jag gjorde just ett skojigt politiskt test. Som vanligt i amerikanska tester blev jag liberal med en lätt dragning åt vänster - vilket ungefär motsvarar mittenpartierna i Sverige. Stämmer rätt bra med andra ord. En intressant liten extra detalj är frågan i slutet som inte ingår i testet: Om du fick stifta en lag som aldrig kan ändras, vilken skulle det bli?
Mitt svar efter en stunds funderande: Jag väljer att tolka frågan så att jag kan införa en lag i alla länder och då blir det att likt Sverige göra Europakonventionen för Mänskliga Rättigheter till grundlag mot vilken alla andra lagar skall prövas. Naturligtvis inkluderat tillägget som avskaffar dödsstraff. Får man fråga läsarna om vilka lagar de vill stifta permanent?

4 Comments:

Blogger deeped said...

En lag om att lagen om alltings jävlighet (även känd som Murphy's lag) inte gäller var tredje fredag.

22/11/05 10:33  
Blogger lux said...

*skratt*
ja. det förstås. Det vore onekligen en lättnad för hela världen :P

22/11/05 11:41  
Blogger Joshua_Tree said...

Kan man inte få införa ETT lag istället för EN lag? I så fall vill jag införa ett lag istället för de spillror som nu kallas Brynäs...

På ett mer seriöst plan: Jag kan inte komma på nån lag jag skulle inför som ingen redan har stiftat. Jag skulle istället vilja ändra på sättet lagar tolkas så att domare och nämndemän faktiskt tillåts tänka själva...

22/11/05 14:00  
Blogger BubbleOfBlue said...

maxbegränsning på lagar

24/11/05 06:23  

Skicka en kommentar

<< Home