tisdag, november 08, 2005

Tregångare

Nyköpt diktsamling: Mohamed Omars Tregångare

Svensk/iransk/kenyansk debutant. Han skriver som jag vill skriva - kanske som jag skriver ibland - när jag la upp en av hans dikter på ett community trodde min flickvän först att det var min. Men han har något som jag inte har - en plan för diktsamlingen och ett djup i väven av dikter. De bildar ett sammanhang. Själv får jag bara till enstaka skott.

Åter till herr Omar- en intervju:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10190129.asp

En annan sak med Mohamed Omar jag verkligen gillar är hans inställning till islam. han är såvitt jag förstår praktiserande muslim och diktsamlingen innehåller många tecken. Rent av en halvmåne på omslaget. Men han - och det var så jag fann honom - tar öppet avstånd från wahhabismen, den extrema muslimska fundamentalism som bland annat ligger till grund för Saudiarabiens rätts- och trossystem. Han är en vidsynt och öppen muslim, utan fördomar om kristna, ateister och judar. Han missionerar på sitt sätt genom sina dikter men inte påträngande. Ett nej, jag går en annan väg skulle troligen mötas av ett vänligt leende.

http://www.judiskkronika.se/a_42005.htm

Om alla kristna och muslimer vore toleranta och öppna skulle vi leva i en bättre värld. Tack Mohamed Omar för att du ger den tolerante muslimen ett ansikte.