onsdag, november 16, 2005

ICA-bonus

En gång i månaden får man ICAs bonuserbjudanden i brevlådan om man har ett sånt där fint rosa bonuskort. Det har jag förstås trots ljudterrorn i Norby (se nedan). Om man har handlat duktigt får man en presentkupong på 25 kronor (jösses... tjugofem kronor alltså!) men i varje fall får man de mest fantastiska erbjudanden via rabattkuponger. Om man köper tre paket grädde får man sju kronor rabatt, två tuber kaviar ger tolv kronor i prisavdrag och två kakor blockchoklad får kassörskan att be dig om sex kronor mindre. Helt automatiskt numera - du behöver inte ens ha kupongen med.

Men vad skall ett ensamhushåll som mitt med två kaviartuber på en gång till? Om jag nu ens äter kaviar gör jag väl av med en tub på någon månad. På samma sätt är jag ingen storkonsument av grädde eller blockchoklad - för att ha någon glädje av rabatterna måste jag mångfaldiga* min konsumtion. Det vore trevligt med någon rabattkupong emellanåt som man kan ha bruk för som ensam i hushållet - annars kan ni lika gärna spara på utskicket för det där jämrans pappret.

* Jag hoppas att alla ser att jag som språkpetimäter av närmast sjuka mått skiljer på t ex trefaldiga (gånger tre) och tredubbla (tre gånger dubbla - alltså åttafaldiga). Visst har x-dubbling blivit ett begrepp, men allvarligt talat - inte skulle någon väl säga ett fyrdubbelt leve (för min mor som förresten fyller år idag!) ?

2 Comments:

Blogger Joshua_Tree said...

Du är jätteduktig som kan mångfaldiga saker, men det är då märkligt att en självutnämnd språkpetimäter inte kan stava till "förstås". ;P

17/11/05 00:10  
Blogger deeped said...

ICA ville göra just det du efterfrågar - att använda kundkortets data för att kunna skapa mer personliga erbjudanden. Men självklart - det är Sverige vi bor i och förutom Peter Harrysson, Folkhälsoinstitutet och GP så är Datainspektionen helt egenmäktiga. De satte stopp för ICA:s datamining-projekt.

17/11/05 07:56  

Skicka en kommentar

<< Home