onsdag, november 02, 2005

Det vita bandet

Aftonblodet påbörjar idag en kampanj mot våldtäkter som man kallar Det Vita Bandet. Tanken är att man- om man " lovar att aldrig utöva, acceptera eller blunda för mäns våld mot kvinnor " skall sätta på sig ett vitt band. Därefter kan man känna sig som en ansvarstagande medborgare - eller?

För det första är jag, liksom förhoppningsvis 99,99% av mänskligheten, emot våldtäkter och sexuella trakasserier och hot. Jag vill inte utöva eller acceptera eller ens blunda för mäns våld mot kvinnor. Men jag vill inte heller blunda för mäns de facto mycket vanligare våld mot andra män. Inte heller de relativt ovanliga, men dock existerande fallen där kvinnor slår män eller rent av andra kvinnor har mitt gillande. Jag accepterar helt enkelt inte våld mellan människor. Jag har inget behov att rikta mitt ogillande mot just någon särskild typ av våldsbrott - hur obehagliga dessa än är.

För det andra stödjer jag frihet på internet (blått band), HIV-forskning (rött) , Cancerforskning(rosa), homosexuellas rättigheter, miljöarbete, mänskliga fri- och rättigheter o s v utan att för den skull pynta mig med band i olika färger och kulörer. Jag vill kunna vara en god och snäll medborgare utan att behöva se ut som en julgran. Det blir inget band den här gången heller.

Slutligen är jag lite skeptisk mot Aftonblodets sätt att ta upp fall av överfallsvåldtäkter utomhus. Det är illa att det sker (och tydligen blir vanligare) men den stora massan av våldtäkter sker inomhus av någon offret känner. Läs "En riktig våldtäktsman" av Katarina Wennstam - det är en intressant och skrämmande bok. Att vifta med fara-flaggan om överfallsvåldtäkter som Aftonblodet gör är bara ett säkert sätt att skrämmas - och det lockar ju lösnummersköpare...

1 Comments:

Blogger Joshua_Tree said...

Tillägg: Vad är det som hindrar våldtäktsmän från att "lova" och få ett vitt band, så att kvinnor ska känna sig trygga i deras närhet? Skulle de avstå för att fängelse kan man leva med, men skammen att bli ifråntagen Aftonblaskans vita band är för stor? Idiotiskt!

2/11/05 11:16  

Skicka en kommentar

<< Home