onsdag, oktober 26, 2005

Hata-Linda-Enkät

Linda Skugge undrar varför hon retar upp folk. Jag följer andra bloggares exempel och svarar:

1. Varför väcker jag så mycket känslor?
För att du skriver provocerande. På gott och ont. Det är märkligt att du ens behöver ställa frågan.

2. Vad är det största felet på mig?
Jag har inte läst mycket som du har skrivit på senare år, och anledningen att jag slutade var att jag blev helt vansinnig på att du rackade ner på andra personers väl underbyggda åsikter med argument som: X har fel, X är dum i huvudet. Du har däremot alltid rätt, även om du inte kan underbygga åsikterna med argument.

3. Varför engagerar ni er så i mig om ni tycker att jag är så dålig?
För att du syns och hörs. Du har trots allt stor framgång med dina krönikor. När man själv sitter sprängfylld med åsikter (naturligtvis bättre underbyggda och mycket klokare :P) och dessutom anser sig vara duktig på att skriva kan man bara inte förstå varför en gapig brud lyckas där jag inte gör det. Förmodligen för att du just är så övertygad om dina förtjänster att du inte låter dig hindras - och det är trots allt en beundrandsvärd egenskap. Se där, även Linda Skugge kan få vara ett föredöme ibland!

4. Jag vet en massa skribenter/skådisar/artister som jag tycker är dåliga ? men inte ägnar jag dyrbar tid åt dem. Varför lägger ni ner tid på att läsa mig när ni tycker jag är dålig?
Ehm, jag har ju inte läst dina krönikor på länge. Just för att jag inte gillade dem. Jag måste dock erkänna att jag börjat kika in på bloggen ibland och den är bättre än det jag minns av krönikorna. Kanske har du blivit äldre men framför allt tror jag att du alltid skrivit blogg (även på krönikeplats) men det är lättare att ta till sig i bloggformat än från en papperstidning. Är man uppväxt med SvD så har man en annan bild av hur en krönika skall vara skriven :)

5. Ni tycker att jag är obegåvad, det är helt okej, men ger ni er på alla andra som ni också tycker är obegåvade? Mailar ni dem och skriver hatiska saker?
Jag talar om att jag stör mig på folk. Men det dethär är första gången jag skriver till dig. Och rena hatanfall skulle jag aldrig skicka till någon. Helt obegåvad är du ju förresten inte - du har en fantastisk mediebegåvning, även om den inte nödvändigtvis är språklig!

6. Ni tycker att jag ska sluta skriva, men alla de som gillar mig, ska de inte ha rätt att läsa och gilla mig?
Konstig fråga. Klart att du skall fortsätta skriva! Om jag inte gillar det kan jag väl fortsätta låta bli att köpa Expressen. Om ingen köper tidningen kommer de nog att fundera över skribenterna - men det verkar ju inte vara någon risk, till och med en inbiten Skuggeskeptiker som jag måste ju kolla din blogg nu och se resultatet av den här enkäten!