fredag, oktober 06, 2006

Ny regering - första intrycket

Så har vi fått vår nya regering presenterad. Naturligtvis kan man inte låta bli att kommentera Carl Bildts återinträde. Som utrikesminister tror jag att han blir lysande - det har alltid varit hans starka sida. Frågan är bara om han kan hålla tassarna borta från inrikespolitiken. Troligen litar Reinfeldt på Bildt, men jag kan inte låta bli att tänka på - Zlatan Ibrahimovic! En sällsynt stjärna som dock är lite i egensinnigaste laget. Reinfelst visar dock att han inte är en Lagerbäcks-sosse utan tar risken att låta bästa spelaren spela. Hur det går får framtiden utvisa.

I övrigt är jag förstås nöjd med Maud som näringsminitser och vice statsminister, liksom med Andreas Carlgren som miljöminister, men jag hade gärna sett att Leijonborg och Björklund hölls borta från skolan. Dessa två konservativ-reaktionära herrar har flyttat mina sympatier allt längre från folkpartiet. Däremot var det naturligtvis smart att ta in Nyamko Saburo som integrationsminister. Tänk om vi hade fått Mauricio Rojas istället - då hade folkpartiets stålsida fått dominera helt.

Sedan finns här en faslig massa namn som jag inte känner till men det ser helt enkelt ganska lovande ut. Nu ska jag läsa regeringsförklaringen okcså - återkommer!

Andra bloggar om: , , ,