torsdag, maj 10, 2007

Djävla Ni!

Greve Stenbock är död. Ett sant original har lämnat världen. Jag är oerhört förtjust i människor som ger blanka fan i konventioner och politisk korrekthet, oavsett om jag håller med dem eller inte och greven var sannerligen ett exempel. Han var fullständigt stockkonservativ i många frågor (som jämlikhet eller klassfrågor) och hade inte mycket gemensamt med mina liberala åsikter men han var också framsynt miljö- och djurvän även om det tog ganska underliga uttryck emellanåt: Han hade 32 katter på sitt slott Herrborum (han var tvungen att räkna dem och söka någon sorts tillstånd vilket han kommenterade med "jag har en myrstack också, måste jag räkna myrorna med?")

Min favoritanekdot om greve Stenbock är dock när han ringde och beställde smörgåstårtor eller vad det var från ett lokalt café. Personen som tog emot samtalet frågade: "När vill du ha dem levererade?" varpå greven lär ha fräst: "Jag är inte Du med Er, djävla Ni!" och smällt på luren. Vilket på något vis var oerhört charmigt. Vila i frid, herr Greve!

Andra bloggar om: , , ,

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

får man inte ha 32 katter? hur många får man har egentligen då? (jag tänkte annars att en tillvaro på en herrgård med en massa katter kunde vara trevligt. kanske inte 32 stycken då, men ändå

10/5/07 19:04  
Anonymous Anonym said...

Det är inte utan att man sörjerhonom. Vem ska ta över Herrborum nu?

14/5/07 14:48  
Blogger Ms Garbo said...

Nu, vännen, är det dags för ett nytt bloginlägg tycker vi!

Min längtan efter det är så vild att jag helt enkelt säger Kull!!

För vidare info:
http://msgarbo.blogspot.com/2007/06/kedje-jvla-brev.html

:D

20/6/07 09:50  
Blogger PW said...

Du skriver ju aldrig här!
Nä här är en utmaning för dig som kanske kan hjälpa dig på traven. :)

17/1/08 23:02  

Skicka en kommentar

<< Home