tisdag, april 24, 2007

Äntligen - men vad skall vi med folkpartiet till?

Så avgick ”Leijonkungen”, inte en dag för tidigt om man frågar mig. Jag har aldrig gillat hans skenheliga pingstuppsyn. Frågan är dock vem som skall ta över – Jan Björklund säger de flesta, men han känns som en gammaldags furir med hävdelsebehov. Ordning och reda, rättning i ledet, stå rakt! Inte särskilt socialliberalt, och det var väl det folkpartiet skulle stå för, eller? Faktum är att jag, utgående från vad han sagt i media, snarare skulle placera Björklund i KD eller möjligen i ”Gamla moderaterna”.
Cecilia Vadhonnuheter verkar vara mer åt det socialliberala hållet, men hon verkar också ganska profillös och inte en person som engagerar folk. Erik Ullenhag verkar vara en velpelle – minns hans plköltsliga angrepp på Centern som sedan drogs tillbaka och inte heller särskilt spännande. Min favorit är Nyamko Sabuni. Det vore coolt med en kvinnlig, svart och liberal partiledare. Dessutom gillar jag hennes sätt att ta positioner (”jag vägrar kalla mig feminist”).

Men slutfrågan blir kanske ändå – vad skall vi med folkpartiet till? Fp har under de senaste åren mer och mer blivit en hopsmältning av de andra borgerliga partierna – särskilt sedan Centern ryckt upp sig och tagit upp den liberala tråden. Alltså, upplös fp! Centern tar hand om de socialliberala under ledning av Fredrik Malm, Björklund går till KD med furirgänget och övriga sladdar in hos Moderaterna förutom någon halvrasistisk missnöjesröstare som bara röstat på fp på grund av deras tuffare ton i integrationsdebatten, dessa kravlar tillbaka till sossarna eller fortsätter det fria fallet ner till SD.

Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Jonas Gifting said...

En mer relevant fråga är vad vi ska ha plastliberalerna S till?

24/4/07 21:43  
Anonymous Anonym said...

Eller så kan fp löpa linan ut och bli ett öppet rasistiskt parti istället för att smygfiska i dylika vatten. Byt namn f till v (Volkparti) och damma av nån gammal baron med ridstövlar och hela köret.

24/4/07 22:55  
Blogger lux said...

jonas g: hehe, jo det kan man väl i och för sig fundera över, men det får bli en fåga för en annan dag :)

25/4/07 07:18  

Skicka en kommentar

<< Home