onsdag, december 20, 2006

Bilismens tillbedjare

Jag har alltid röstat borgerligt, om än med tvekan emellanåt, i samtliga val och hittills aldrig ångrat det. Men vad gäller landstingsvalet i Stockholm i år velade jag lite - faktum är att vattenmelonerna i mp (gröna utanpå, röda inuti) var nära att få en röst och banne mig om jag inte önskar att jag hade gjort så. Jag skäms över borgarnas sätt att hantera kollektivtrafiken, eller egentligen trafikfrågan i stort. Att bygga vägar runt om innerstaden är numera ett måste, men det bör hålolas på en så luiten jivå som möjligt för att inte effekten skall bli att ännu fler väljer bilar - vilket återigen kommer att göra att vägnätet är underdimensionerat.

Men att skapa incitament för att åka kollektivt verkar borgarna vara rädda för: Först tog man bort de utmärkta s k trängselbussarna, som möjliggjorde ett smidigt pendlande från kranskommunerna. Nu vill man återhöja SL-taxorna å det kraftigaste för dem som inte har månadskort och åker längre sträckor. Just dessa är det som man borde försöka vinna över till att åka kollektivt istället för att sitta och korka igen vägarna i egen bil. Om jag bor i, låt oss säga Vallentuna, och arbetar inne i Stockholm kanske jag av rena bekvämlighetsskäl väljer att åka bil. Med trängselbussarna kom jag snabbt in till Humlegården, centralt och fint för 20 kronor de dagar jag valde att låta bilen stå. Nu måste jag åka tåg som stannar på färre ställen i Vallentuna men fler på vägen (det tar längre tid!) samt byta vid Östra Station), vilket kommer att kosta uppemot 80 kronor med den nya taxan. Det är ju självklart att folk då väljer bilen.

Grundinställningen borde vara att bygga ut kollektivtrafiken så att folk bara väljer bil när det inte går på annat sätt. Därigenom får vi en bättre miljö, både lokalt och globalt. Dessutom minskar trafikproblem och trängsel. Med borgarnas politik i landstinget trycks folk ut i sina bilar vilket korkar igen trafiken - och så börjar ropen på fler (dyra!) vägbyggen och det kanske var dit bilismens tillbedjare ville komma.

Andra bloggar om: , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

De höjda taxorna i kombination med återinförandet av trängselavgifterna ger mig en känsla av att man vill stänga av Stockholms innerstad för de som är fina nog att ha råd att ta sig dit. Vad skönt det måste bli för alla blåhåriga östermalmsbrackor nu när de och deras pudlar slipper trängas med pack som oss från Södertälje.

Förresten är den feed trasig.

24/12/06 00:00  
Blogger Karolina Lassbo said...

Vad har du för mailadress nu för tiden?

22/1/07 11:46  
Anonymous Anonym said...

eller så köper man rabatthäften/rabattkuponger (vad de nu kallas nu för tiden) så kan du fortsätta åka för 20kr/resa.

17/2/07 22:29  

Skicka en kommentar

<< Home