lördag, april 07, 2007

Atomer och fastighetsskatt

Till att börja med: Det är, har jag märkt, inte RSS-flödet som är trasigt utan Atomflödet. Att det fanns två olika system har jag lärt mig sedan senast, men inte vad jag gör åt det (ingenting antar jag).

Vidare: Borde jag skriva något om fastighetsskatten? Nja, men om debatten kring den. Saken är den att de flesta experttyckare i form av oppositionspolitiker och ekonomer missar en poäng: Skatten avskaffas inte av fördelningspolitiska eller nationalekonomiska skäl utan för att folk tycker att den, rent principiellt, är åt helvete. Staten har tagit ut stora summor för något man redan köpt för beskattade pengar. Nu ändras detta så att skatten bara tas ut om man gör en ekonomisk vinst på det hela. Det är ju bara sunt förnuft. Samma sak med förmögenhetsskatten: Pengarna har ju redan beskattats med kommunalskatt, statlig skatt och kanske också värnskatt.

Något som är spännande är att höra den obligatoriska socialdemokratiska kritiken nu. Frågan är hur det kommer att låta när det är dags för val. Vågar Mona och gänget lova att återinföra fastighetsskatten om de får tillbaka regeringsmakten? De kommer knappast att vinna ett dugg på det, samtidigt som de kommer att ha fullt sjå att förklara varför de inte gör det efter den kritik som kommer nu...

Och dagens soundtrack till mitt liv: Sällskapet (hela skivan Sällskapet i allmänhet och spåret Rum 212 i synnerhet...)

Andra bloggar om: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu funkar flödet minsann!

9/4/07 07:39  

Skicka en kommentar

<< Home