tisdag, oktober 18, 2005

Ljudterror

Igår gick jag och handlade på min lokala ICA-affär. Den är helt OK, ligger visserligen 1,5 km längre bort än Konsum och Tempo men den extra cykelturen gör mig bara väl. Ibland är det lite långa köer till kassan men mina arbetstider gör att jag kan gå ocjh handla när inte alla andra gör det så det är egentligen mitt eget fel om jag går dit halv sex på eftermiddagen. Men det finns ett fel - de spelar radio hela tiden i ett högtalarsystem som är så sinnrikt att de skulle kunna sälja det som ljudsprinkler - var man än står bli man träffad. Det är inte hög musik, man kan tala med varandra utan att behöva höja rösten, men det hörs ändå tydligt hela tiden. Radio Uppland eller City 106,5, menlösa hits.

Men varför? Varför måste en ICA-affär strössla de senaste hitsen över sina kunder? Jag har tvingats utstå Darin, Tomas Ledin och igår Amy Diamond medan jag letar efter solrosfrön. Var är kopplingen? Om en klädkedja använder musik av en viss sort för att profilera sig om ungdomliga, tuffa eller hiphopiga kan jag förstå det eftersom det ligger i linje med den bild av affären som de vill att kunder skall ha men ICA? Ska inte alla handla på ICA? Vad ska ni med en musikalisk profil till? Jag blir så stressad över oljudet att jag vill fly. Jag vill ge fan i solrosfröna och struntar i att fundera på om jag vill ha kyckling imoprgon. Jag vill bara ut. Jag vill inte höra en barnstjärna kvida: What´s in it for meeeee? medan jag köper äpplen.

Är vi rädda för tystnaden? Vad skulle kunna hända? Hör vi hur de misshandlar praoelever bakom pantinlämningen eller är det den hemliga besprutningen av grönsaker som måste höljas i skval? Eller kanske är det bara ett plötsligt samtal kunder emellan som måste förhindras?Allvarligt talat kräver jag rätten till tystnad i affärer man passerar nästan varje dag. Tycker jag inte om musik då? Jo, men det är ju det jag gör. Jag kan gå hem och lyssna på uppskattningsvis drygt 400 cd-skivor och radio har jag också om jag vill ha City 106,5. JAG VILL BARA INTE HA DET UPPKÖRT I ÖRAT!

Jag sökte på nätet för att hitta en mailadress till ansvarig ICA-handlare i Norby men det finns tydligen inte. Kanske har de en förslagslåda i butiken? Jag ska fråga nästa gång jag är där, men då lär jag få ta ut öronpropparna innan kassörskan svarar.

Så, nu har jag varit arg idag också.
Men jag är rätt snäll egentligen.

1 Comments:

Blogger lux said...

kan man inte ha en vanlig radio i kassan då?
måste det gå ut i högtalarsystemet i hela jämrans affären? jag försökte på riktigt leta efter varor någonstans där någon hylla skymde ljudet men det gick inte.

När jag kör taxi har jag ofta skivor med eller radion på (dock är jag så ingubbad att jag lyssnar på P1 :P) men aldrig med kunder i bilen...

26/10/05 11:39  

Skicka en kommentar

<< Home