söndag, november 27, 2005

Besökaren besöker: Julmarknad

Eder Besökare tog idag tillsammans med sin käresta en sväng upp till Uppsala Slott där det skulle vara julmarknad. De skulle ha 20 kronor i inträde. För detta fick man komma in i en överfull lokal vars temperatur låg i övre delen av vad man kan kalla för rumstemperatur. Eftersom det inte direkt är varmt ute kring första advent så är de flesta människor varmt klädda. Kanske kunde man anpassa temperaturen inomhus en smula efter det - det finns ju inte direkt möjlighet att ta av sig. Nåväl, väl inne och kryssande mellan varma och därför gnälliga ungar kunde vi beskåda det som saluhölls på denna "julmarknad": Det mest positiva Besökaren hittade var kolsvarta hemstickade tomtar - och då hatar jag verkligen tomtar. I övrigt var det fabriksgjorda pepparkakor mellan någon hembakt smulig limpa av tvivelaktig konsistens, det var kitsch och skräp som såg ut som det som hamnat i övrigt-förrådet hos Särskolan. Det fanns även änglar gjorda av guldlackade makaroner. Detta tog de betalt för att man skulle få se.

Jag hade i min enfald hoppats få kika på riktigt hantverk, på rökta renhjärtan, saffransbröd och glögg. Men inte på något som liknade en stödloppis för ett dagis.

Besökaren rekommenderar alltså: Undvik för allt i världen julmarkander på Uppsala Slott.
Betyg: Vedervärdigt.

4 Comments:

Blogger deeped said...

Ah... det verkade vara rättat... jag började oroa mig att Besökaren snortat glöggen hårt efter den chockartade upplevelsen som julmarknaden verkade ha varit :). Så många stavfel... :)

27/11/05 19:37  
Blogger lux said...

felskrivningar snarare, men jag har ovanan att publicera först och korrläsa sedan... :)

27/11/05 19:54  
Blogger lux said...

re reina: "skit man ska hänga på dörren"? vitlök mot vampyrer? en eldgaffel mot tomtar? en syltad knölsvan mot taxeringsintendenter?

men jag hade också föredragit att vara i trosa idag... hrm...

27/11/05 22:58  
Blogger PW said...

Brukar försöka undvika julmarknader så gott det går. Jag är ingen stämingshöjare på såna tillställningar direkt och sambon är nöjd med att gå själv eller med nån lika julmarknadsintresserad väninna. :)

28/11/05 10:14  

Skicka en kommentar

<< Home