onsdag, november 30, 2005

Green, HD och media

Så kom den friande domen mot pastor Green. Se nedan om mina åsikter i sakfrågan. Det som retar mig idag är hur många i reaktionerna verkar ha fått för sig att det är någon sorts utländsk obskyr rätt som fått HD att döma som de gjort.

EKMR är svensk (grund)lag. Detta gick dock till och med rubriksättarna på SvD förbi vilket renderade dem följande mail från er Besökare:

God morgon!
Nyss öppnade jag min kära morgontidning (SvD förstås!) och läste om pastor Green och Högsta Domstolens dom.
Den stora rubriken ”Svensk lag hade fällt Green” lyser då mot mig. Tyvärr är det en ren felaktighet som jag kanske kunde väntat mig av
kvällstidningskollegorna men inte av SvD. EKMR (Europakonventionen om Mänskliga Rättigheter) är inte bara svensk lag utan rent av ett appendix
till den svenska grundlagen. Jag citerar (lag 1994:1219): ”Som lag här i landet skall gälla den europeiska konventionen den 4 november 1950 angående skydd
för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.”

Rubriken är olycklig just eftersom många som varit kritiska mot domen just gjort felet att tro att detta är något EU-påfund, vilket ökar
EU-skepsisen i landet ytterligare. EKMR har dock ingenting alls med EU att göra.
Tack för en i övrigt bra artikel


Att grundlagen är överordnad till exempel hetslagstiftningen är inget konstigt. Det är det vi har grundlagen till - att ha som portal för övrig lagstiftning. Alla beslut och domar skall kollas mot grundlagen.

DNs ledare gjorde förresten den bästa sammanfattningen av sakfrågan: "Ett samhälle som accepterar den avvikande åsikten accepterar också den avvikande livsstilen"

2 Comments:

Blogger Joshua_Tree said...

En får tacke för att du redde ut begreppen.

30/11/05 19:08  
Blogger Karolina Lassbo said...

Döden: Jag hade inte kunnat säga det bättre själv!

30/11/05 22:47  

Skicka en kommentar

<< Home