fredag, oktober 06, 2006

Regeringsförklaringen

Kommentarer till den nya regeringsförklaringen:
De inledande flosklerna bryr jag mig inte om att kommentera eftersom de ser ut på samma sätt oavsett vem som regerar. Vi går rakt på sakfrågorna!
Alliansen börjar med att tala om företagande. Här skall det sänkas skatter och förenklas. Reglerna för F-skattesedeln skall exempelvis bli enklare. Just småföretag har alltid varit sossarnas strykpåsar, förmodligen eftersom de till skillnad mot storföretagen mest har konflikter med facket - man vill inte dansa till LO-pipan. Det är på tiden med en förändring där. Förhoppningsvis är det inte bara tomma ord. Centern har ju varit på rätt spår tidigare rörande förenkling av turordningsregeler mfl. Det är absurt att arbetsgivare småföretag skall bära så stor del av kostnaden för sjukersättningen som idag - det hindrar ju effektivt vita nyanställningar. Detta skall nu ändras vilket är minst sagt välkommet!

Att man talar om att stärka infrastruktruen och underlätta för glesbygden är också välkommet. Jag kan tänka mig att c har bakat igenom detta med muttrande storstadsmoderater vid bordet. Låt oss hoppas att det bli av också.

Att det skall bli mer lönsamt att arbeta har alltid varit en av borgarnas hjärtefrågor och det framgår tydligt här också. Jag kan redan höra vänsterns gnäll om att dessa reformer kommer att "slå mot de svaga i samhället". Reformerna är dock till för att motivera folk att arbeta istället för att vara bidragsberoende och att underlätta för arbetsgivare att anställa. I en idealvärld har alla naturligtvis välbetalda jobb, men i valet mellan många i bidragsberoende eller fler jobb under något osäkrare arbetsförhållanden föredrar jag det senare. Det måste vara bättre att ha ett tillfälluigt jobb även om det inte är drömjobbet än att gå arbetslös på statens bekostnad.

Vad gäller utrikespolitiken finns väl inga direkta saker att påpeka utom möjligen att det är kul att HBT-frågor nämns separat samt att man faktiskt nämner Kuba och Vitryssland som diktaturer man vill förändra.

Att betyg ges från åk 6 är på tiden. Vidare nämns en statsning på elever som behöver särskilt stöd. Jag antar att man härmed avser svagpresterande elever men jag önskar att alliansen hade haft modet att även öka stöd till högpresterande, som idag helt förgråas av skolsystemet.

Sverige skall verka för en mer restriktiv alkoholpolitik inom EU. Skall det vara liberal politik det? Här har troligen kd fått diktera. Trist, men de är ju tyvärr del av Alliansen de också, så något litet köttben måste man väl ge dem.

På rättsområdet finns det inte så mycket att kommentera utom att jag hade velat se en skrivning om miljöbrott, i övrigt var det mest ord och få konkreta förslag. Vi får se vad som händer.

Först härefter kommer miljöfrågorna. Jag är tacksam att de kom med överhuvud taget - moderaternas miljöpolitik har sällan varit källa till någon glädje - men jag hade gärna sett att det kom högre i prioritetsordningen. Två positiva nyheter på den fornten kan skönjas: Miljön får ett eget departement och en särskild satsning på klimatrelaterad forskning och utveckling skall göras. Jag hade gärna sett ännu kraftigare tag på miljöfronten men om regeringen inte bara låter målen vara tomma ord är det ändå lovande.

En sak saknar jag helt: en kulturpolitik. Låt inte MUFs nyliberala syn på kulturen smyga sig in! Jag håller tummarna.

Andra bloggar om: , ,