torsdag, oktober 20, 2005

Ramadan

Idag är det den 20 oktober. Det är också mitt i ramadan. Om knappt två veckor avslutas ramadan med ett hejdundrande firande, med en fest som lär påminna lite om vårt julfirande - mycket god mat och presenter när hela familjen firar tillsammans.

I somras fick jag för mig att under en månad undvika alkohol och kaffe. Bara för att. Jag kan inte påstå att det var särskilt besvärligt även om jag blev sugen både på espresso och öl emellanåt. Men det fick mig att fundera över vad öl och kaffe betyder - och i viss mån i största allmänhet reflektera över vilka saker man kan undvara. Dessutom fanns det ju en särskild glädje i den första fikan och det första glaset vin efter den här månaden.

Idén med ramadan - att inte äta, dricka eller ha sex från soluppgång till solnedgång under en månad - lär vara att muslimen skall tänka på dem som har det fattigt och dåligt ställt. Men säkerligen kommer en eller annan fram till en del saker i sitt eget liv också. Dessutom har ramadan en fördel till - hela familjegemensakpen deltar ju, vilket gör kvällens måltider extra speciella.

Säkerligen är inte dte här upplägget något för var man men många skulle säkert må bra av att sätta upp en tillfällig regel i sitt liv, för att pröva sina egna vanor.

En avslutande tanke - undrar om det finns någon snäll muslim som skulle låta mig få kika in när ramadan slutar, bara en kort stund? Det vore faktiskt kul. Och jag lovar att i gengäld komma med ett luciatåg den 13:e december och jaga bort mörkret.