tisdag, december 20, 2005

Besökaren kvicknar till

Besökaren har tagit en längre paus (11 dagar närmare bestämt) och överhuvud taget har det varit dåligt med inlägg på ett tag, men nu skall det bli ändring på det. Jag får mina fullständigt inspirationslösa perioder men det behöver inte betyda att jag slutar blogga!

Denna morgon kan man läsa att Älvdalens kommun förbjuder sina anställda att röka på arbetstid och att norska arbetsgivare nekar rökare anställning - ett fenomen som troligen är på väg att sprida sig till Sverige. Låt mig först fastslå att jag är rökallergiker och således gärna ser att alla människor slutar röka. Jag har aldrig begripit mig på rökandets glädje. Det luktar illa och man blir åtminstone i längden sjuk. Det var alltså väldigt trevligt att krogarna gjordes rökfria eftersom den lilla taggtrådssträngen som ständigt drogs längs mina luftrör på krogen försvann.
Men... det måste få vara upp till var och en om de vill dumma sig med cigaretter. Om någon röker i en rökruta bland andra rökare, eller på balkongen eller varsomhelst där jag slipper andas in röken är det väl helt upp till dem? Jag kan inte förstå vad en arbetsgivare har med saken att göra! Ska arbetsgivaren lägga sig i hur fetthaltig maten man äter på lunchen är också? Bör man förbjuda onyttigt godis på fikarasten? Och kaffet, herregud, det är inte heller sunt!

Det är alltid obehagligt när man uppifrån styr försöker styra människors liv. Låt folk förstöra sina lungor i fred, sålänge de gör det där det inte drabbar andra!

4 Comments:

Blogger deeped said...

glöm inte heller att det är farligt att köra bil..

20/12/05 10:58  
Blogger PW said...

Håller med dig men samtidigt så får arbetsgivarna stå för stora delar av sjuklönen oavsett om man blivit sjuk av arbetet eller inte. Ger inte det dem åtminstone lite att säga till om hur de anställda sköter sin kropp? Självklart påverkar även kosten hur man mår så det är bara att vänta tills det kommer bestämmelser för hur mycket fett och grönsaker man ska äta. Och vänta bara, snart är cigg, snus och sprit förbjudet och motion obligatoriskt, självklart med den påbjudna hjälmen. ;)

20/12/05 16:18  
Blogger lux said...

pw: att arbetsgivarna får stå för arbetstagarnas sjukdom är en sjukdom i sig. Men den skall inte rättas till på så vis att arbetsgivaren skall lägga sig i arbetstagarens levnadssätt sålänge det inte har med tjänsten att göra vill säga (har man jour för utryckning skall man inte dricka alkohol etc)

20/12/05 18:11  
Blogger PW said...

Jovisst, jag tycker inte heller att arbetsgivare ska stå för arbetstagarnas sjukdomskostnader, det är helt snett, men så länge de gör det så kan de också ställa krav på hur de sköter sin kropp.

21/12/05 08:50  

Skicka en kommentar

<< Home