fredag, december 09, 2005

Prisutdelning

Priset till årets minst användarvänliga kontorsprodukt går till min Epson multifunktionsskrivare RX420. För det första slukar den osannolika mängder bläck när den skriver men den verkliga höjdpunkten kommer när man skall köpa en ny patron. Jag har lite klen ekonomi och nöjer mig därför med det svarta bläcket. Väl hemma installerar jag den patronen. Jag vill nu skriva ut ett testdokument. Efter tre olika felmeddelanden om att det färgade bläcket är slut (vad ska jag med det till när jag skall skriva ut en svart text?) spottar skrivaren till slut ur sig ett ranigt elände till testtext. Ok, jag måste alltså rengöra skrivarhuvudet. Då kommer det - det går inte om det fattas bläck i någon patron! För övrigt vet jag av erfarenhet att rengöringen tömmer ungefär en femtedel av hela patronen. Man måste alltså ha fyra olika patroner i för att rengöra. med tanke på priset för en patron kostar det cirka 100 kronor bara för att rengöra skrivarhuvudet. Detta plus det faktum att man alltså inte kan ställa om eländet till att bara skriva svartvitt gör det till en självskriven vinnare i klassen mest idiotiska kontorsprodukt. Grattis Epson!