tisdag, december 20, 2005

Den välsignade tystnaden

Besökaren och hans moder var i helgen på julbord på Hammarskogs Herrgård utanför Uppsala. Detta har ju mindre relevans för läsaren men saken är den att de gladde mig oerhört genom att inte ha en massa julmusik. När man kom in stod det tre personer och spelade lite folkmusik och det är möjligt att det slank med någon jullåt där också men det var i alla fall inga kletiga versioner av uttjatade världshits som Stilla Natt eller O Tannenbaum. Det lät rent av trevligt och stämningsfullt. Dessutom slutade de att spela lagom tills man fått lite sill i sig och sedan var det tyst! Vi fick prata själva! Det kom ingen lallande tomte med gitarr, inte heller pös det "julstämning" ur någon högtalare. Tack, tack, tack kära Hammarskogs Herrgård! jag skulle kunna komma tillbaka bara för den sakens skull. Dessutom var maten god.

Jag håller mig vanligen hemma så hgott jag kan under juletider för att slippa julkväkandet, men när jag varit ute och stresshandlat julklappar i centrala Uppsala i år har jag faktiskt märkt att tendensen allmänt är mindre julklet som bakgrundsljud. Se där en positiv nyhet år 2005!

2 Comments:

Blogger Joshua_Tree said...

Har det inte överlag varit väldigt lite påtvingat "julklet" i form av julreklam, julmusik, jultomtar, julbelysning, julskyltning, och så vidare i år? Som tendensen har varit de senaste åren borde det första julkletet ha dykt upp någonstans kring midsommar, men i år känns det som att invasionen uteblivit. Har handelns representanter satt sig ner och enats om att lägga ner kapprustningen månne?

21/12/05 01:52  
Blogger PW said...

Ja, du har nog rätt, det verkar vara mindre julklet överhuvudtaget i år och inte börjades det så tidigt som det brukar heller. Skönt. :)

21/12/05 13:00  

Skicka en kommentar

<< Home