fredag, november 10, 2006

Att stänga av sin hjärna

Sambon och jag har ju sedan samflytten bestämt oss för att strunta i TV. Nu har vi dock en kompis som blivit programledare för ett program på TV3. Därför har jag två torsdagar masat mig till en TV för att beskåda dethela. Programmet var helt Ok även om det redan andra gången kändes som en deja vu. Inte så mycket variation där inte. Men i övrigt ...
Hur står folk ut med den hjärndöda reklamen som ideligen avbryter programmen? Uppenbarligen är det som med skitlukt på dass att man vänjer sig, eftersom jag inte störde mig lika mycket på det när jag hade egen TV, men nu blev jag tvungen att gå och andas en stund för att inte explodera över den monumentala enfald som kräks ut över svenska folkets TV-soffor. Inte bara produktreklamen var fånig, utan även alla de trailers för kommande program som visades.
Det finns säkerligen bra TV-program någonstans, men majoriteten verkar vara helt bedrövliga. Varför tittar folk på TV (för de flesta tittar väl oftare än när de vill kika på någon i bekantskapskretsen)? Knappast för att väcka tankar, va? Underhållning? Jo, kanske, men det finns ju massvis med böcker att köpa eller låna, filmer att hyra (som inte avbryts av gaggande enfaldig reklam), människor att umgås med, djur att klappa, kaffekoppar att dricka ur, ja, rent av bloggar att läsa med flera aktiviteter som borde vara mer tankevävkande, underhållande och personlighetsfrämjande än att glo på ännu en serie om brott i USA eller dokusåpa för och med ointressanta människor.

Om man läser en bok händer det inte sällan att ens tankar vandrar iväg från boken. man reflekterar övre något i sitt liv eller i världen i stort. Ibland för att boken är tankeväckande - ibland kanske för att den är trist men en mening ur den väcker någon sorts process i hjärnan. Hur ofta händer det framför TVn?

När jag är på mitt mest konspirationsteoretiska humör undra jag om inte TV numera är till för att hålla den stora fårskocken tyst och snäll så att den inte börjar fundera över för mycket. Vem vet vilka tankar som skulle kunna bli tänkta.

*

PS Innan någon hoppas på mig: Jag är inte så jävla bra själv, jag sitter alldeles för länge framför datorn, vilket inte heller alltid är så utvecklande...

Andra bloggar om: , , , ,

4 Comments:

Blogger PW said...

Nu är jag inte någon storkonsument av TV men det blir ändå en del tittande. Jag tittar nog mest för att koppla av utan att anstränga mig själv. När man är aå aktiverad även utanför jobbet som jag är så är det skönt att bara bli matad med i vissa fall rent nonsens. När man sitter stor del av fritiden framför datorn eller med näsan i diverse politiska dokument är det rätt behagligt. Bokläsning brukar ingå i min avkopplingsarsenal men det har blivit lidande pga ren tidsbrist.

Du har förstås en poäng i att man generellt sitter alldeles för mycket framför dumburken eftersom det finns så mycket annat att göra men svaret är inte så enkelt. Har man drösvis med fritid är det lättare att aktivt sysselsätta sig med bokläsning tex och att även tycka att andra tittar för mycket på TV. ;)

13/11/06 13:57  
Anonymous Anonym said...

Det är en sorglig utveckling - men snart måste vi ha nått någon bortre gräns.

14/11/06 01:08  
Anonymous Anonym said...

Instämmer med pw. Man tittar för att koppla av. Jag brukar zappa efter sport. Att glo på ett gäng som jagar en boll är ett sätt att stänga av en stund, tror jag.

Men jag märker att jag börjar närma mig den bortre gräns som lars anders pratar om. Jag blir mer och mer irriterad på teven och stänger allt oftare av istället för att som förr låta den stå och dumgå i bakgrunden.

14/11/06 05:41  
Anonymous Anonym said...

det hela slutar ju ändå att man blir så j...a trött på skiten, orkar inte se eller för den delen lyssna, för radions reklam är ännu värre, där kötas det nästan hål i skallen så ofta som man får höra samma reklam om o om igen. Och då funkar det inte som det är tänkt. Jag skulle då aldrig köpa nåt som man nästan har spytt över.....
Det värsta med detta är att dom som vill påverka oss måste ju vara medvetna om det, eller.....

21/11/06 07:40  

Skicka en kommentar

<< Home