lördag, december 31, 2005

Årets svensk

Besökaren skäms en smula över att återigen inte gjort sin röst hörd på en vecka. Ursäkta, det var all julmat som lade sig som en hinna mellan mig och tangentbordet.

Besökaren utser: Årets svensk 2005

Efter en stunds funderande hade jag kommit fram till tre kandidater värdiga titeln. Småleende insåg jag att jag valt ut två "blattar" och en jude - så otroligt politiskt korrekt. Eller? Kanske är det dessa som vågar sticka fram näsan tillräckligt idag - de behöver inte be om ursäkt för att de är medelålders svenska heterosexuella män i alla fall...

Nå de nominerade är:
Johan Hirschfeldt - domare, ordförande i kommission som lämnade Tsunamirapporten. Den förste i en statligt tillsatt kommission som vågat kritisera sin uppdragsgivare i starka ordalag.
Evin Rubar - dokumentärfilmare på SVT som avslöjade feminismen. Endast någon som hon, kvinna med invandrarbakgrund kunde genomföra en sådan dokumentär utan att ifrågasättas p g a kön etc. Så nog gjorde hon något stort för jämställdheten. Kanske kan feminismen hitta tillbaka till något vettigt nu.
Mohamed Omar - författare och krönikör som givit den sansade och kloke muslimen ett ansikte och dessutom släppt årets bästa diktsamling.

Nå, kära läsare, ni har chansen att kommentera i några dagar: vinnaren tillkännagörs ungefär den fjärde januari 2006!

2 Comments:

Blogger PW said...

Jag nominerar Evin Rubar

3/1/06 00:46  
Blogger Karolina Lassbo said...

Jag röstar på Hirschfeldt såklart! Juristen måste vinna.

6/1/06 22:05  

Skicka en kommentar

<< Home